Οσο πλησιάζουν οι μέρες για τα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης, πυκνώνουν και τα δημοσιεύματα για τα κεντρικά πρόσωπα αυτού του σημαντικού έργου. Ανάμεσα τους ο διευθυντής της Α’ Εφορείας Ακρόπολης, Αλέξανδρος Μάντης, που παράλληλα είναι και πρόεδρος της Επιτροπής Συντήρησης του Ναού του Επικούριου Απόλλωνα. Επίσης είναι μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
Η « Ελευθεροτυπία» του Σαββάτου δημοσίευσε μαζί με τη φωτογραφία (δεξιά) και το κείμενο που ακολουθεί και αποτελεί έπαινο για έναν από τους κορυφαίους σύγχρονους αρχαιολόγους της χώρας μας.
"Εργο ζωής είναι το μουσείο για τον Αλέξανδρο Μάντη, έφορο Ακρόπολης (κέντρο), τις αρχαιολόγους Χριστίνα Βλασσοπούλου (δεξιά) και Σταματία Ελευθεράτου. Την ψυχή τους έδωσαν και οι συντηρητές Γιώργος Παγανής (αριστερά) και Δημήτρης Μαραζιώτης Μόνο για να τα βγάλεις από τα ξύλινα κουτιά τους, να τα ξεσκονίσεις, να τα συντηρήσεις έστω πρόχειρα (επισταμένη συντήρηση κάποιων θα γίνει μετά τα εγκαίνια), να κολλήσεις κομμάτια που οι αρχαιολόγοι έχουν πλέον αναγνωρίσει την προέλευσή τους κι ύστερα να τα στήσεις σε καινούργια βάθρα θα απαιτούσε τουλάχιστον μια τριετία. Ο πολιτικός χρόνος, όμως, είναι μικρός και το μουσείο πρέπει να εγκαινιαστεί από αυτή την κυβέρνηση. Ετσι, έβαλαν κάτω το κεφάλι και δούλεψαν από το πρωί ως το βράδυ δεκαεξάωρα, Σαββατοκύριακα και αργίες. Αυτοί είναι οι αφανείς ήρωες του μουσείου.
Ο διευθυντής της Α’ Εφορείας Ακρόπολης, Αλέξανδρος Μάντης, είχε την ευθύνη της μεγάλης μετακόμισης, που έγινε με μελέτη του πολιτικού μηχανικού και αναστηλωτή της Ακρόπολης, Κώστα Ζάμπα, και της επανέκθεσης. Με απόλυτη σύμπνοια και συνεργασία με τον Δημήτρη Παντερμαλή και με τη βοήθεια μιας επιστημονικής επιτροπής συγκρότησαν και υλοποίησαν τη μουσειολογική πρόταση. Συγχρόνως, μελετούσε τα γλυπτά του Παρθενώνα,πρόσθετε σπαράγματα, που έχουν ταυτιστεί με τον γλυπτό διάκοσμο του ναού, και έδινε διαλέξεις στο εξωτερικό, όπως και οι αρχαιολόγοι Χριστίνα Βλασσοπούλου και Σταματία Ελευθεράτου. Παρουσίαζε στην επιστημονική κοινότητα το σύνολο των διασωθέντων γλυπτών του Παρθενώνα, για να αντιληφθεί το μέγεθος της διασποράς και τον διαμελισμό που υπέστησαν τον 19ο αιώνα. "
Η « Ελευθεροτυπία» του Σαββάτου δημοσίευσε μαζί με τη φωτογραφία (δεξιά) και το κείμενο που ακολουθεί και αποτελεί έπαινο για έναν από τους κορυφαίους σύγχρονους αρχαιολόγους της χώρας μας.
"Εργο ζωής είναι το μουσείο για τον Αλέξανδρο Μάντη, έφορο Ακρόπολης (κέντρο), τις αρχαιολόγους Χριστίνα Βλασσοπούλου (δεξιά) και Σταματία Ελευθεράτου. Την ψυχή τους έδωσαν και οι συντηρητές Γιώργος Παγανής (αριστερά) και Δημήτρης Μαραζιώτης Μόνο για να τα βγάλεις από τα ξύλινα κουτιά τους, να τα ξεσκονίσεις, να τα συντηρήσεις έστω πρόχειρα (επισταμένη συντήρηση κάποιων θα γίνει μετά τα εγκαίνια), να κολλήσεις κομμάτια που οι αρχαιολόγοι έχουν πλέον αναγνωρίσει την προέλευσή τους κι ύστερα να τα στήσεις σε καινούργια βάθρα θα απαιτούσε τουλάχιστον μια τριετία. Ο πολιτικός χρόνος, όμως, είναι μικρός και το μουσείο πρέπει να εγκαινιαστεί από αυτή την κυβέρνηση. Ετσι, έβαλαν κάτω το κεφάλι και δούλεψαν από το πρωί ως το βράδυ δεκαεξάωρα, Σαββατοκύριακα και αργίες. Αυτοί είναι οι αφανείς ήρωες του μουσείου.
Ο διευθυντής της Α’ Εφορείας Ακρόπολης, Αλέξανδρος Μάντης, είχε την ευθύνη της μεγάλης μετακόμισης, που έγινε με μελέτη του πολιτικού μηχανικού και αναστηλωτή της Ακρόπολης, Κώστα Ζάμπα, και της επανέκθεσης. Με απόλυτη σύμπνοια και συνεργασία με τον Δημήτρη Παντερμαλή και με τη βοήθεια μιας επιστημονικής επιτροπής συγκρότησαν και υλοποίησαν τη μουσειολογική πρόταση. Συγχρόνως, μελετούσε τα γλυπτά του Παρθενώνα,πρόσθετε σπαράγματα, που έχουν ταυτιστεί με τον γλυπτό διάκοσμο του ναού, και έδινε διαλέξεις στο εξωτερικό, όπως και οι αρχαιολόγοι Χριστίνα Βλασσοπούλου και Σταματία Ελευθεράτου. Παρουσίαζε στην επιστημονική κοινότητα το σύνολο των διασωθέντων γλυπτών του Παρθενώνα, για να αντιληφθεί το μέγεθος της διασποράς και τον διαμελισμό που υπέστησαν τον 19ο αιώνα. "
Ο Αλέξανδρος Μάντης έχει τη μεγάλη τύχη να έχει σήμερα την ευθύνη ταυτόχρονα για τα δύο λαμπρά έργα του Ικτίνου, τον Παρθενώνα και τον ναό του Επικούριου Απόλλωνα. Ένα σπάνιο προνόμιο που ταυτόχρονα είναι ένα τεράστιο βάρος με πολιτιστικές και ιστορικές προεκτάσεις.
Μετά τα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης, ας δείξει ο κ. Μάντης περισσότερο ενδιαφέρον για την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης του ναού του Επικούριου Απόλλωνα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιάννης Α.